Søvnproblematikk

Det er nå slik at vi mennesker er skapt for å være våken ei tid på døgnet og sove noen timer også.

Likevel er det ikke forunt alle å ha en sunn døgnrytme. Kanskje jobber man skift, og må være våken natterstid, kanskje er natten preger av uro eller man får rett og slett ikke Ole Lukkeøye på det faste besøket.

Så er det enkelte som har en søvnlidelse som ikke er så enkel å være venn med. Det finnes flere søvnlidelser  alt fra de som snorker og durer hele natten til de som i tillegg har flere pustestopp iløpet av nattens timer. I tillegg er det enkelte som aldri kommer ned i den dype søvnen, men kronisk kaver i drømmeverden og våkner opp med jevne mellomrom før de siger sammen i neste «drøm». Det finnes medisiner for de som har disse lidelsene, Cpap/snorkemasker for snorkerne-for å nevne noe.

Allikevel er kostholdet meget viktig her uansett hva man nå bruker av hjelpemidler. Samtidig er det viktig å skape ei bevissthet mht det daglige kostholdet.

Mye kan gjøres HVIS man får i seg de riktige næringsemner i riktig balanse. Mange prøvinger og feilinger kan unngås , uten at det trenger bli fanatisk  eller asketisk kosthold. Her er det viktig å ta hensyn til hver enkel og deres problemområde, legge opp et individuelt opplegg  som justeres etterhvert til man kjenner seg fortrolig med det som skjer i en selv. Viktig å ikke forvente at alt skal skje i Hokus Pokus-fart. Til trøst: det er bedre å la tiden rusle litt saktere, for da spiller man på lag med hele organismen- og resultatet blir desto bedre og mer varig.

Jeg har selv en søvnlidelse, tåler ikke medisiner og har vært nødt til å lage mitt eget opplegg som jeg faktisk kan si fungerer vel så bra. Et opplegg med næringsemner, riktig kost, fettsyrer, positive tanker og gleden over å  kunne råde over mitt eget liv og hverdag. Må man bruke medisin, ja da gjør man det. Likevel kan hverdagen bli så mye bedre med enkle grep, og kanskje medisinforbruket  endrer seg i positiv retning. Her er kommunikasjon med legen din viktig ,om det er nødvendig. Er jeg sliten og trøtt, ja da tillater jeg meg å ta det med ro-om det faktisk ikke er så ofte det skjer.

Men, som sagt, mat må man ha, det er bare snakk om HVA vi putter i oss-og hva vi bør unngå.

Og det finnes ernæringsemner som er oppbyggende og forsvarlig-godt gjennomforsket av et bredt fagteam gjennom snart 20 år.

Det er bare snakk om hva og hvordan man bruker og doserer det.

Ta gjerne kontakt hvis du har lyst til å vite mer.

 

Leave a Reply

Legg igjen en kommentar!

Notify of
avatar
wpDiscuz